Кратак опис стварања иконе

Овом приликом ћемо проћи кроз краћи опис процеса израде иконе да би имали увида у сам процес и захтевност стварања икона.

  • Елементи у стварању иконе :
    • дрвена даска
    • подлога на којој се слика
    • Позлаћивање
    • процес сликања
    • заштита


Даска – за икону би требало да буде од првокласног, сувог, липовог дрвета без чворова. Липово дрво је лакше и није у великом мери подложно црвоточини. Даска треба да буде прописне дебљине обезбеђене кушацима који чине даску стабилном. Кушаци су попречне летвице које су увучене у жљебове на полеђини даске. Кушаци се не учвршћују, не лепе се, да не би изазвали пуцање даске приликом евентуалног кривљења.


Подлога – на којој се слика састоји се од квалитетне беле креде и отопине зечијег туткала које важи за најквалитетније јер има и чврстину и флексибилност. Пажљиво припремљено туткало се наноси у одређеном броју танких премаза а након сушења шмиргла се до финоће глачаног камена и као таква је спремна за сликање. Услед промена влажности ваздуха и температуре, дрво реагује, а добра подлога на којој ће се сликати светитељи мора да прати те промене без пуцања и нарушавања компактности површине сликаног слоја.


Позлаћивање – је веома захтеван посао који подразумева вештину наношења веома танких листића злата на припремљену подлогу. Постоји више техника позлате и нивоа сјаја. Када се направи цртеж светитеља или празника на дасци наноси се више премаза који омогућавају стабилно и квалитетно постављање златних листића на подлогу. Постоје и друге врсте подлога за позлату које омогућавају и глачање злата до високог сјаја.
Као позадина икона могу се лепити и листићи сребра, белог злата и паладијума, племенитог метала квалитета платине.


Сликање – је сама срж стварања иконе. Од онога ко слика многе ствари зависе. Да би једна икона настала, иконописцу је потребна не само добра техничка изведба и знање, већ и духовни мир, посвећеност и разумевање онога што ради.

Осетљивији људи могу препознати иконе које су сликане у немиру иако на око изгледају технички добро. Чак у неким случајевима, светитељи са икона вас гледају мрко и нервозно, као да су они ти којима треба мир. То све може бити транспоновање личности оних који сликају, јер мислећи о себи ми уносимо себе у рад. Када мислимо о Богу вероватније је да ћемо по Његовој светој вољи чинити док радимо.

Код сликања иконе морамо споменути и нагласити важност квалитета пигмената и везива који се користе. Квалитет пигмената одређује постојаност и свежину боје, а везиво добру еластичност и пријањање на подлогу.


Заштита – се врши вишеслојним премазима лака преко површине сликаног дела иконе па и преко злата да би се заштитило од ситнијих механичких оштећења иако није неопходно, док је бојени слој иконе веома важно заштитити. Бајцовање полеђине иконе је потребно да би што више смањили упојну моћ дрвета (влаге из ваздуха).